تاریخ انتشار: شنبه 1397/07/21 - 20:05
کد خبر: 286175

گفتگو با دبیران تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران در آستانه حضور روحانی؛

اختصاص ۵ درصد سالن ۴۰۰ نفره به دانشجویان، توهین به دانشگاه است/ بسیاری از دانشجویان خبر ندارند رئیس‌جمهور قرار است به دانشگاه بیاید

اختصاص ۵ درصد سالن ۴۰۰ نفره به دانشجویان، توهین به دانشگاه است/ بسیاری از دانشجویان خبر ندارند رئیس‌جمهور قرار است به دانشگاه بیاید

در حالی که کمتر از ۲۴ ساعت تا برگزاری این مراسم و هفتمین سخنرانی حسن روحانی در دانشگاه تهران باقی مانده، نظرات مسئولین تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران در این باره می‌تواند دورنمای بهترین از ابعاد و زوایای پنهان و نامعلوم مراسم اغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران را بدهد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در آستانه‌ی برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران و در شرایطی که به عقیده‌ی بسیاری از دانشجویان، حضور رئیس جمهور در این مراسم تاکنون به این میزان محدود و کنترل‌شده نبوده است، همچنان اعتراضات دانشجویی مبنی بر سهمیه بسیار پایین برای حضور در این مراسم و انتخاب فرمایشی سخنران دانشجویی در مقابل رئیس جمهور و همچنین فضای امنیت یحاکم بر دانشگاه، جزو مهمترین سوالات و ابهامات موجود پیرامون این مراسم است.

در حالی که کمتر از ۲۴ ساعت تا برگزاری این مراسم و هفتمین سخنرانی حسن روحانی در دانشگاه تهران باقی مانده، نظرات مسئولین تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران در این باره می‌تواند دورنمای بهترین از ابعاد و زوایای پنهان و نامعلوم مراسم اغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران را بدهد.

سلیمانی: بسیاری از دانشجویان خبر ندارند رئیس‌جمهور قرار است به دانشگاه بیاید
کیوان سلیمانی دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران در رابطه با حضور حسن روحانی در دانشگاه تهران گفت: حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران طبق روال سال‌های قبل و حتی محدودتر و کنترل‌شده تر قرار است صورت بگیرد و جو امنیتی قابل توجهی در سطح دانشگاه حکم‌فرماست.

سلیمانی درباره حضور دانشجویان در مراسم آغاز سال تحصیلی با حضور روحانی خاطرنشان کرد که فقط ۲۰ دانشجو حق حضور در این مراسم را دارند که به هر یک از تشکل‌های انقلابی دانشگاه تنها ۱ سهمیه داده شده است.

این فعال دانشجویی درباره سخنرانی دانشجویان در مراسم تاکید کرد که فقط یک دانشجو قرار است در این مراسم سخنرانی کند که هنوز معلوم نیست چه کسی را انتخاب کردند و همچنین متن سخنرانی آن دانشجو را نیز خود مسئولین وزارت علوم و د انشگاه تهران می‌نویسند.

وی با اشاره به اینکه مراسم حضور رئیس جمهور روز دانشجو هر ساله بسیار بهتر از مراسم آغاز سال تحصیلی است اشاره کرد: البته سال‌های گذشته به هر تشکل در مراسم آغاز سال تحصیلی بین ۳ تا ۴ سهمیه می‌دادند که امسال این سهمیه به ۱ کاهش پیدا کرده است؛ این در حالی است که بسیاری از دانشجویان در دانشگاه و خوابگاه‌های دانشگاه تهران اصلا خبر ندارند که رئیس جمهور قرار است فردا به دانشگاه بیاید.

دبیر مجمع عدالتخواهان دانشگاه تهران، با اشاره به برخورد امنیتی و فرار از پاسخگویی دولت، علت آن را اینگونه تشریح کرد: اگر در کار یک مسئول یا مقام در یک نهاد یا دستگاه اجرایی اشکال و ایراد موج بزند، برخی اوقات برای نمایش و جلوه‌ی مثبت هم که شده اجازه‌ی نقد به مطالبه‌گران به ویژه از اقشار دانشجو را می‌دهد. اما دولت از این مرحله نیز عبور کرده و حتی فکر نمایش را نیز از سر خود بیرون کرده است. دولت اکنون در مرحله‌ای است که نه چیزی برای از دست دادن دارد و نه چیزی برای بدست آوردن و به همین علت است که دیگر از برخوردهای امنیتی و مقابله‌های این چنینی با د انشجویان به صورت علنی ابایی ندارد.

سلیمانی درباره مطالبات واقعی دانشجویانی که بسیاری از آن‌ها اجازه‌ی حضور در مراسم آغاز سال تحصیلی و در مقابل رئیس جمهور پیدا نکردند تصریح کرد: بعد از چندین سال گفتن و نشنیدن دولت، دیگر دانشجویان و کارشناسان، انگیزه‌ای برای صحبت در مقابل رئیس جمهمور باقی نمانده است. واقعا این سوال مطرح است که آیا دولت معقتد است مسیری که در آن حرکت می‌کند مسیر درستی است یا عامدانه خیانت می‌کند؟ دانشجویان هنوز علت این همه غرور کاذب دولت را نمی‌دانند؟ مهمترین مطالبه‌ی دانشجویان در این روزها پایبندی دولت به عدالت در مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی اقتصادی و سیاسی است.

علیپور: اختصاص 5 درصد سالن 400 نفره به دانشجویان، توهین به دانشگاه است
رضا علیپور، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران نیز در این باره گفت: در آستانه حضور رئیس جمهور، فضای نارضایتی بین عموم دانشجویان فراگیر شده حتی دانشجویانی که سال گذشته و در جریان انتخابات ۹۶ از انتخاب شدن آقای روحانی حمایت می‌کردند امروز تبدیل به منتقدان وی شده اند. در حال حاضر کسی نیست که حس مثبتی به عملکرد ایشان به خصوص در دولت دوازهم داشته باشد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران افزود: همین مسئله باعث شده تا آقای روحانی و مسئولین نهاد ریاست جمهوری که طبیعتا از فضا مطلع هستند دست به مهندسی فضای سالن بزنند تا اعتراضات احتمالی، سخنرانی آقای روحانی را تحت شعاع قرار ندهد. آن ها به هر تشکل دانشجویی فقط یک کارت داده اند، آن هم با اسم مسئول تشکیلات و در دعوت نامه‌ی خود نیز قید کرده‌اند که حتما افراد با کارت شناسایی برای شرکت در برنامه حاضر شوند، یعنی عملا تمام حاضرین در سالن را «انتخاب» کرده اند.

علیپور خاطرنشان کرد: مجموعا از ۵ تشکل دانشجویی دانشگاه تهران ۵ نفر به مراسم دعوت شده اند که این عدد به علاوه ی مابقی نهادهای دانشجویی به طور کلی حداکثر ۲۰ دانشجو را شامل می‌شود که اجازه ی حضور در سالن را پیدا کرده اند. این مسئله رسما توهین به دانشگاه است که از یک سالن با ظرفیت بیش از ۴۰۰ نفر فقط ۵ درصد آن به دانشجویان اختصاص یافته است.

وی ابراز عقیده کرد: علاوه بر این با توجه به عملکرد دولت قابل پیش بینی است که اگر فردی غیر از افرادی که ارتباط سازمانی با دولت دارند بخواهد در این برنامه سخنرانی کند رویکرد سخنانش انتقادی خواهد بود. حتی نمایندگان تشکل های همسو با دولت هم از این قاعده مستثنی نیستند. پس در این فضا دولت تصمیم گرفته تا به هیچ نهاد قانونی درون دانشگاهی ای تریبون و اجازه‌ی صحبت ندهد.

این فعال دانشجویی با تاکید براینکه این اتفاق اوج عدم توجه دولت به صدای دانشگاهیان است و بجز این انتقادات بسیار دیگری نیز به نحوه ی تعامل دولت آقای روحانی با دانشگاه وارد است، تصریح کرد: مثلا دولت هیچ تمایلی برای دریافت نظرات دانشگاهیان در زمینه های مختلف و در سیاست گذاری های دولتی ندارد و مایل نیست حتی اگر تصمیماتش در فضای دانشگاه به بوته ی نقد گذاشته شد در قبال آنها به دانشگاه و دانشگاهیان پاسخگو باشد، شاهد این مثال هم عدم حضور مسئولین دولتی در برنامه های دانشگاهی است که یا اتفاق نمی افتند یا اگر هم اتفاق می افتند عمدتا مشابه همین برنامه همراه با بسته شدن فضا است که عملا در آن از ابراز نظرات مخالف که البته از سر دلسوزی هم ارائه میشوند، جلوگیری می‌شود.

وی در پایان، رویه مراسم ۱۶ آذر امسال نیز قابل پیش بینی دانست و تاکید کرد: بعید نیست همین ماجرا تکرار شود و تشکل ها با محدودیت محسوسی در بیان نظرات خود در برابر رئیس جمهور روبرو شوند.

رئوفی: تنها عبارت قابل وصف فضای دانشگاه، فضای پادگانی است
سجاد رئوفی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران گفت: در آستانه حضور آقای رئیس جمهور در دانشگاه تهران شاهد برقراری تدابیر و فضای امنیتی هستیم که با برپایی حفاظهایی جلوی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران این جو امنیتی شدید شده است و کاملا قابل مشاهده است که آقای رئیس جمهور هیچ اعتمادی به امنیت فضای آکادمیک دانشگاه تهران ندارند.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: واقعا آقای روحانی از چه می ترسد که این همه حفاظ برپا می کنند برای حضور چند ساعته؟ تنها عبارتی که قابلیت وصف فضای دانشگاه است، فضای پادگانی است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه گفتمان مدیریتی حاکم بر دولت در این چندساله تنش زدایی بود که کارنامه این گفتمان چیزی جز عقب گرد از آرمان ها در عرصه های مختلف همچون استکبارستیزی، خدمت به مردم، حمایت از مستضعفین، استقلال و ....نبوده و نتیجه دوری از آرمان های امام نهایتا نارضایتی عمومی کف جامعه و اقشار مختلف است. حال دولت به جای مسئولیت پذیری انحطاط گفتمان خود و پاسخگو بودن عملکرد و به جای اعلام شکست و عذرخواهی از ملت انقلابی ایران به دنبال حاشیه سازی و فرار از پاسخ گویی است.

رئوفی افزود: امروز آقای رئیس جمهور باید پاسخ گوی این باشد که چرا در جنگ تمام عیار اقتصادی استکبار علیه ایران، اتاق جنگ تشکیل نمی دهد؟ چرا دولت رسما وضع کشور را رها کرده اند و مهم ترین وزارت خانه  های اقتصادی بدون وزیر است؟

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در پایان تصریح کرد: چرا آقای روحانی گوش شنوایی برای شنیدن راه کارهای منتقدین ندارد و فقط به راه غلط خود اصرار دارد و با پیگیری لوایح استعماری به دنبال عقب نشینی بیشتر از آرمان ها ی انقلاب هستند؟ مگر برجام هسته ای نتیجه ای جز خسارت محض داشت که به دنبال برجام موشکی هستند؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
یک سوال از آنهایی که دانش می جویند:
1397/07/22 - 12:49

رئیس کدوم «جمهور»؟ جمهور اشراف شمال شهر تهران؟ مگر جمهور مردم ایران، در شمال شهر تهران اند؟
این جناب، چه ارتباطی با جمهور مردم ایران دارد؟
تورهای مسافرتی آفری
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
پیدا شدن ماهواره‌ای که ۲۵ سال گم شده‌ بود
برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور با حضور رئیسی
سردار شیرازی: عملیات وعده صادق شکافی بزرگ بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرد
ادای احترام تکاوران تیپ ۲۵ ارتش به معلمان +فیلم
گفت‌و‌گوی هنیه با وزیر خارجه قطر و رئیس سازمان اطلاعات مصر در خصوص آتش‌بس
آب پاکی بایدن روی دست معترضان: در سیاست‌ها تجدیدنظر نمی‌کنیم
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
جزئیات لحظه پیدا شدن یسنا توسط امدادگر کایت سوار هلال احمر +فیلم
وحشت‌آفرینی شرور سابقه‌دار در غرب تهران
اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند چون...
اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه !
دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
«یسنا» دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد
لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top